Láska prochází žaludkem

I láska k místu a krajině prochází žaludkem. Venkovský prostor býval vždy zdrojem poctivých a čerstvých potravin, zásoboval města a v době krizí je držel nad vodou. Klasickou ilustrací jsou studenti cestující nedělními vlaky na internáty s taškami plnými zabíjačky a buchet.

Bílé Karpaty mají velkou výhodu - zdejší lidé stále znají hodnotu půdy a hospodaření. V řadě jiných venkovských regionů se zemědělské znalosti a schopnosti už do velké míry vytratily.

Přesto si člověk v dnešní době mnoho potravin sám nevypěstuje. Závisíme na obchodech, které zásadně ovlivňují náš život. To, co jíme, je základem našeho zdraví.

My zase výběrem potravin ovlivňujeme ekonomiku a krajinu - nejen kolem nás, ale v celém světě. Přes oceán dovezená zelenina není slabší jen v chuti, ale nese s sebou i potíže způsobené dopravou, konzervací na dlouhou cestu a podobně. Koupí místních nebo alespoň českých potravin podporujeme místní ekonomiku, zdejší zemědělce a jejich působení v krajině. Zvolíme-li navíc kvalitu bio, minimalizujeme pesticidy, antibiotika u zvířat a další negativní dopady průmyslového zemědělství.

Řada zajímavých místních výrobků u nás a v okolí existuje. Dají se najít například v katalogu regionální značky Tradice Bílých Karpat nebo v  Katalogu ekologického zemědělství Zlínského kraje  (v menu vlevo lze dále vyhledávat v několika kategoriích).

Domníváme se, že stojí za to zamyslet se, jestli je nabídka potravin v Bojkovicích vyhovující, a nakolik je úlohou města se v této oblasti angažovat. Podpořit regionální prodejce lze různými způsoby – propagací, vhodným režimem tržnice, rozvojem tzv. bedýnek se sezonními potravinami a podobně. Oblíbené jsou v posledních letech také farmářské trhy, kde lze nakoupit pestrou škálu regionálních výrobků – například pečivo, mléčné produkty, maso, zeleninu a ovoce, med, ale také řemeslné výrobky.

Velmi významnou otázkou je, zda občanům vyhovuje dostupnost potravin – ať už časová (pojízdní prodejci přijíždějí většinou dopoledne), nebo místní – někteří občané si do supermarketů v Brodě prostě zajet nemohou. Špatnou obslužností velmi trpí i přidružené obce. Důležitá je samozřejmě dostupnost cenová – dvě prodejny stejného řetězce logicky nemají motivaci nabízet nižší ceny. Supermarkety po období krize změnily strategii a do menších měst se nehrnou, je tedy třeba hledat i jiná řešení.

Jedná se o obtížné téma, pro nějž ale v řadě zahraničních i českých měst existuje množství zajímavé inspirace a zkušeností. Určitě stojí za to prozkoumat možnosti a též pečlivě zjistit konkrétní potřeby občanů, například anketou. Co myslíte?

Za Spolu pro Bojkovsko

Jana Tesařová